Dive after Flying – potápanie po prílete
Pridané 13.1.2016
Každá serióznejšia príručka o potápaní, ktorá rieši aj otázky dekompresie
sa nezaobíde bez časti, v ktorej sa zaoberá problematikou FAD = Fly
after Diving (po slovensky: „Let po potápaní“). Túto problematiku riešime
na na inom
mieste . Zaujímavou je však aj opačne položená otázka Dive
after Flying - „Potápania po prílete“ na lokalitu, kde chce potápač
svoje ponory realizovať.
V prípade postavenia si otázky, či sa môže jedinec potápať ihneď po
prílete na lokalitu, bude pravdepodobne správnou odpoveďou neutrálne
(či skôr právnické): - „ako kedy“. V prípade negatívnej odpovede, však
za tým nie sú vzťahy dusíka a nasycovania, ale skôr otázka fyzickej
kondície.
Let lietadlom
Cestovanie lietadlom predstavuje pre ľudského jedinca telesnú záťaž
spojenú s únavou, dehydratáciou aj s nedostatočným prísunom potravy.
A nech už sme akokoľvek skúsení, či skôr otrlí cestovatelia, rozhodne
znamená aj nutnú dávkou stresu. Vzdialenejšie cesty v sebe zahŕňajú
problémy s pásmovou chorobou (jet lag), ktorej účinky na ľudský organizmus
sú tým zreteľnejšie, čím viac časových pásiem sa cestovaním prekonáva.
Relatívna inaktivita z dôvodu dlhého sedenia a nedostatku pohybu spôsobí
menšiu úroveň cirkulácie krvi, so všetkými jej fyziologickými dôsledkami.
Nesmieme tiež zabúdať na skutočnosť, že najmä počas dlhých letov (asi
z dôvodu nespavosti), často konzumujeme alkoholické nápoje, ktoré navyše
pôsobia v riedkom vzduchu účinnejšie. Ich vplyv, v súčinnosti s efektom
klimatizácie na enormné vysušovanie horných ciest dýchacích, veľmi negatívne
prispieva k celkovej dehydratácii organizmu.
Späť pri DCS
A takéto, či podobné úvahy nás ani nie tak prekvapujúco privádzajú
oblúkom späť, na pôdu diskusie o dekompresnej chorobe. Práve únava,
dehydratácia a nedostatok spánku, respektíve nimi spôsobený efekt spomaľovania
eliminácie dusíka a ďalších plynov, predstavujú vysoké riziko jej vzniku.
Podľa niektorých autorov, jestvuje po nástupe do lietadla aj akési
teoretické vysycovanie dusíka, ktoré sa však nepovažuje za dostatočne
významné. Krátkodobý pobyt v prostredí s nižším tlakom vzduchu vlastne
len znamená, realizovať akoby „výstup nahor ku hladine“ pri uvažovanom
simulovanom potápaní. Naše telo sa v absolútnych hodnotách bezpochyby
pritom začne postupne zbavovať dusíka. Po pristáti sa naopak akoby „zanoríme
nadol ku dnu“ a opäť začneme nasycovať dusík. Naše telo sa postupne
prispôsobuje novej situácii aj úrovni tlaku dusíka navôkol.
Ak by však jestvoval priamy súvis medzi „potápaním po prílete“ a výskytom
DCI, najviac prípadov dekompresných ochorení by sme zaznamenávali v
prvom dni potápania. Túto úvahu navyše komplikuje štatistika porovnávania
výskytu incidentov DCI, ktorá poukazuje na skutočnosť, že skutočne v
prvý deň série ponorov býva približne tretinový podiel celkového počtu
nehôd. Ďalšie dve tretiny potom pripadajú na potápačské dni v sérii
s poradovými číslami 2 až 7.
Tento paradox však podľa nášho názoru vysvetľujú skôr odlišné reakcie
unavených (a tiež ako bolo spomínané dehydrovaných, nevyspatých a vystresovaných)
potápačov na záťaž, či adekvátny spôsob riešenia núdzových situácií.
Do hry totiž vstupujú aj ďalšie faktory, akými sú nedostatočné zoznámenie
sa so zapožičaným výstrojom, či príliš dlhá pauza od poslednej potápačskej
dovolenky. Svoju rolu tu istotne zohrajú aj psychologické modifikátory
správania, akými sú „urazené ego“ (prečo po mne chcú „check dive“),
či „machovský syndróm“ (novej a oveľa mladšej partnerky) a mnohé iné.
Plánovanie potápania
Aj keď nejestvuje vedecky podložená teória, ktorá by vyžadovala 24
hodinový rozstup medzi príletom na miesto ponoru a časom potápania,
považujeme konzervatívny postup za rozumný prístup k vlastnej bezpečnosti.
Preto všetko vyššie uvedené, by malo byť zohľadnené a následne zahrnuté
do rozvrhu začiatku ponoru. Výsledkom zodpovedného plánovania, by malo
byť vytvorenie časovej rezervy, na zotavenie sa po prílete do destinácie
budúcej „potápačskej“ dovolenky. Dôležitými stavebnými prvkami takejto
rekonvalescencie budú tiež hydratácia aj vyvážený príjem potravy.
Zabúdať však v žiadnom prípade nemôžme na prakticky ničím iným nenahraditeľný
– kvalitný spánok. Len ten dá potápačovi možnosť si privyknúť na rozdielnu
klimatickú aj časovú zónu po dlhom lete.
Diskutovať by sme samozrejme mohli aj o dekompresne konzervatívnom
realizovaní prvých ponorov, vzhľadom na profily ich hĺbkovo/časových
relácií, opakované potápanie, nasadenie kyslíkom obohatených zmesí a
podobne (veď to poznáš...).
Poznámka na záver
Na druhej strane, musíme aj napriek všetkému menovanému poznamenať,
že ak ide o krátky a denný let a primerane kondične pripravený potápač
je v „pohode“, niet z hľadiska fyziológie dôvod na to, aby sa nemohol
krátko po prílete potápať. Takže milý potápač – je to zasa len a len
na Tebe a Tvojom zdravom úsudku. Nie je Ti to známe ?
Tému článku, boja proti chladu v potápaní dopĺňajú aj ďalšie texty
na našom portály Scuba.SK:
- Fly after Dive – Let
po potápaní.
Robert Korim
Šéfredaktor SCUBA.SK. Inštruktor rekreačného
aj
technického potápania s viac než 30-ročnými skúsenosťami.
Organizátor a propagátor celého radu potápačských stretnutí,
súťaží a podujatí. Aktívne učí, prednáša a publikuje
v slovenských aj českých potápačských periodikách.
Napíš autorovi
|