Pro Dive ChorvŘtsko 
 

Nadváha batožiny

                                                                                                                         Pridané 3.1.2013

 

Koľko razy si si v živote pri balení – prenášaní - nosení – (ďalej doplň sám) - ……. potápačského výstroja povzdychol: “Prečo som sa radšej nedal na badminton……”? O to bolestnejšie sú podobné myšlienky pri nakladaní potápačského vaku na váhu, pri procedúre “checkovania” sa na letisku pred odletom.

Potápačský výstroj je jednoducho ťažký a zorientovať sa preto v pravidlách a uplatňovaní nadváhy zaň, u jednotlivých leteckých spoločností nie je jednoduché. Pokúsme sa preto načrtnúť aspoň niekoľko zásad, ktoré ti pomôžu sa vyhnúť aj trojcifernej sume (v Eur) za prebytočné kilogramy záťaže.


Váhové limity

Ak je to možné, je pochopiteľne najjednoduchším riešením dodržať váhový limit, určený pre konkrétnu letenku. Práve z tohto dôvodu, nemusí byť napríklad akciová letenka práve tou najlacnejšou. Aj v tomto prípade, by si mal s agentom vo svojej obľúbenej cestovnej kancelárii troche precíznejšie vyberať svojho prepravcu. Ak ide o kombináciu letov, tak budú platiť nariadenia vzťahujúce sa na prvý v poradí.

Lety Low-Costových aeroliniek v Európe vôbec nerátajú s batožinou pasažierov, respektíve táto nie je v cene letenky a cestujúci si na let tak často berú len “Cabin Laguage”, do ktorého pochopiteľne vtesnáš maximálne masku so šnorchlom a k tomu plavky.
Charterové lety v rámci kontinentálnej Európy (ale napríklad aj bežné lety do Egypta k Červenému moru), mávajú limit 15 kg.
Váhové obmedzenia u letov do vzdialenejších destinácií na iné svetadiely, mávajú veľmi rozdielne hranice povolenej hmotnosti batožiny pasažierov. Môže nimi byť 20, 30 či do konca aj 38 kg, v závislosti na:
- prepravcovi
- leteckej triede
- vzdialenosti
- špecialných obmedzeniach či pravidlách

Niektoré letecké spoločnosti dodržiavajú tiež pravidlo maximálneho počtu kusov batožiny. Obyčajne je touto hranicou 2 kusy po 32 kg. V ekonomickej triede, však môže byť táto hmotnosť zredukovaná len na 23 kg.

Jednotlivé aerolinky sa k tomuto problému nestavajú vždy identickým spôsobom. V prípade ťažkého potápačského vaku, sme sa v minulosti stretli aj s takzvaným “paušálnym riešením”, vo forme jednorázového poplatku vo výške v rozhraní od 20-40 Eur.
Častejším je však pomerne bolestivý spôsob výpočtu poplatku, keď sa každý kilogram nadváhy násobí koeficientom ekvivalentným 1,5 percenta z hodnoty najdrahšieho lístku na konkrétnej trase.


Nadštandard

Nezabudni sa informovať o dodatočných hmotnostných limitoch, ktoré je možné uplatniť na športové doplnky. Viaceré spoločnosti akceptujú potápačský výstroj ako športový a najmä v sezóne ho prepravujú zdarma alebo za minimálne paušálne náklady 10-15 Eur.

Ak patríš u niektorej skupine aerolínií do kategórie “frequent flyier”, nezabudni sa pri check-in ako držiteľ ich identifikačnej karty opýtať, či ti neprepravia výstroj za výhodnejších cenových podmienok. Podobne sa budú k tebe chovať aj v prípade, ak hodláš v cielovej destinácii stráviť viac ako 4 týždne.


Špeciálne opatrenia

Zo skúsenosti tiež vieme, že niektorí prepravcovia vyžadujú od pasažierov nahlásenie potápačského výstroja vopred, ba dokonca aj preukázanie sa platnou licenciou.

Nezabudni sa tiež vo svojej cestovke informovať o možnosti poistenia svojho výstroja. V mnohých prípadoch ide o sumy, ktoré v porovnaní s kumulovanou cenou výstroja znejú veľmi primerane riziku, ktoré by strata či poškodenie batožiny pre teba predstavovali.


Extra zásielka

Za zváženie tiež stojí eventualita, keď je možné niektoré časti výstroja (napríklad ťažkú UW foto či video techniku) poslať do cieľa cesty vopred niektorým špecializovaným prepravcom, akými v súčasnosti sú DHL, TEFRA alebo SOLOGISTIC.

Taška či vak s rozmermi 120x60x60 a s hmotnosťou do 20 kg ťa aj s poistením bude stáť u DHL aj na iný kontinent len 82 Eur.


Podobne ako v iných otázkach cestovania lietadlom, aj v prípade riešenia problémov z transportom ťažkej potápačskej batožiny, sa oplatí dotazovať priamo v kancelárii konkrétneho prepravcu.



 

Jana Gondová

Člen redakčnej rady SCUBA.SK. Potápa sa od roku 1983.
Ako absolventka FTVŠ UK sa profesionálne venuje športu

v jeho organizačných štruktúrach na rôznych úrovniach.
V súčasnosti je zodpovedná za prácu oblastného zastúpenia
agentúry TdiSdi na Slovensku.

Napíš autorke


 

© 2010 - Všetky práva vyhradené
Posledná zmena 8. januára 2016