Pro Dive Chorvátsko 
 

 

Vrtuľa a dýza DPV

                                                                                                                   Pridané 27.5.2017

 

 

Existujú rôzne spôsoby pohonu ako napríklad turbíny alebo lopatky parníka. Avšak hlavné slovo v DPV majú vrtule.  Vrtuľa sú vlastne rotujúce krídla a ich funkcia je rovnaká ako pri leteckých vrtuliach. Od jej veľkosti, tvaru a počtu lopatiek je závislá efektivita a sila pohonu DPV.


Priemer vrtule a rýchlosť otáčania

Efektivita vrtule je priamo úmerná jej veľkosti, ale aj rozmerom v pomere k celkovej dĺžke DPV. Tak isto je efektivita vrtule vyššia pri nižších otáčkach, zároveň však rastie zaťaženie motora, prevodov a ložísk pre vyšší krútiaci moment na hriadeli. Tým pádom sa zvyšuje aj možnosť prehriatia (hlavne v prípade bezkomutátorových motorov).


Počet lopatiek

Vo všeobecnosti môžeme povedať, že efektivita vrtule sa zvyšuje s počtom lopatiek. Prechod z 3 na 4-listú vrtuľu nám pridá približne 20% výkonu v ťahu alebo rýchlosti. Zároveň však treba rátať so odberom, a tým aj kratšou jazdou.


Nastaviteľný sklon lopatiek

Aj keď má väčšina  DPV elektronické riadenie otáčok, stále ešte existujú aj výnimky. Tieto riadia rýchlosť DPV pomocou mechanického nastavenie sklonu lopatiek vrtule. Najčastejšie pomocou otočného regulátora na konci vrtulí. Nevýhodou je nutnosť DPV vypnúť pri nastavovaní sklonu.


Ochranná dýza - kryt

Ochranný kryt na vrtule má niekoľko funkcií. Jeho odborný názov je Kortova dýza, podľa nemeckého konštruktéra L. Korta. Kryt má v priereze tvar podobný krídlu.

Jeho primárnou funkciou je zvýšenie výkonu pre rýchlosti do 10 uzlov. Udávané zvýšenie výkonu pri týchto rýchlostiach  je podľa niektorých zdrojov medzi 30 až 40 percent oproti nekrytým vrtuliam. Ďalšou výraznou funkciou je smerovanie  výtokového prúdenia a tým zjednodušenie ovládania DPV. V neposlednom rade chráni samotnú vrtuľu pred poškodením cudzími telesami.

Celkový dizaj vrtule a dýzy ma vplyv na výkon, hlučnosť a rýchlosť DPV. Z praktického hľadiska, je ale možné dosiahnut väčšiu efektivitu pre rekreačného potápača správnym spôsobom jazdy a polohou.

 

 

Tomáš Kiss

Inštruktor rekreačného aj technického potápania. Absolvent kurzov v rôznych výcvikových systémoch (PADI, SDI, TDI, GUE...). Školiteľ, servisný technik, organizátor a propagátor potápania s podvodnými skútrami, za čo si na Slovensku vyslúžil prezývku "Mr. DPV".

Napíš autorovi

 

 

© 2010 - Všetky práva vyhradené
Posledná zmena 11. februára 2017