Pro Dive Chorvátsko 
 

 

Stavba a konštrukcia DPV

                                                                                                                   Pridané 20.5.2017

 

 

Ak vynecháme väčšinu exotických typov, je skladba u väčšiny bežných (rozumej rekreačných) DPV približne rovnaká. Každé DPV sa skladá s nasledovných častí:

1 Motorová časť s riadiacou elektronikou
2 Batéria
3 Ochranné puzdro
4 Uzatvárací mechanizmus
5 Vrtuľa s ochrannou dýzou

Motor

V súčasnosti sú všetky komerčne dostupné modely DPV vybavené elektromotormi. Boli to práve elektromotory, ktoré aj používal už Cousteau vo svojich prototypoch v 50-tych a 60-tych rokoch. Motor s pomocou hriadeľa poháňa vrtuľu. Typ a druh motora má vplyv na životnosť, spoľahlivosť a rýchlosť.


Riadiaca elektronika

Ak je motor svalom celého DPV, ktorý nás tlačí vpred, tak potom je riadiaca elektronika jeho mozgom. Podľa typu motora, je zabudovaná viac či menej zložitá elektronika. Je zodpovedná za:
• štartovanie motora
• vypínanie motora
• nastavuje jeho rýchlosť
• zabraňuje prehrievaniu motora


Batéria

Elektromotor v DPV potrebuje na pohon batériu, ktorá mu zabezpečí potrebný prúd aj napätie. Typ a veľkosť (kapacita) batérie, v kombinácií s motorom nám určuje celkovú výdrž DPV. A súčasne sa druh batérie výrazne podieľa na koncovej cene skútra.


Vrtuľa s dýzou

Vrtuľa je časť , ktorá stroj poháňa vpred. Požívajú sa rôzne typy vrtúľ s rôznym počtom listov. Listy, bývajú nastaviteľné, alebo pevné. Smerová dýza (z anglického nozzle), ktorá obopína vrtuľu zefektívňuje pohon aj kontrolu.
Pomocou výberu správnych komponentov, je možné si svoj DPV personalizovať. Výberom ovplyvňujeme parameter, akými sú napríklad cena, spoľahlivosť, komfort, efektivita, rozmery aj výdrž.


Ochranný obal s uzatváracím mechanizmom

Chráni DPV pred poškodením a zabraňuje vode preniknúť k citlivým častiam DPV. Tvar obalu je zodpovedný za hydrodynamický odpor DPV a tým aj efektivitu pohonu. Zložitosť, či naopak jednoduchosť uzatváracieho mechanizmu zasa jeho obsluhu. A nakoniec jeho odolnosť voči tlakovým zmenám vplýva na celkové vyváženie skútra v hĺbke.

 

 

Tomáš Kiss

Inštruktor rekreačného aj technického potápania. Absolvent kurzov v rôznych výcvikových systémoch (PADI, SDI, TDI, GUE...). Školiteľ, servisný technik, organizátor a propagátor potápania s podvodnými skútrami, za čo si na Slovensku vyslúžil prezývku "Mr. DPV".

Napíš autorovi

 

 

© 2010 - Všetky práva vyhradené
Posledná zmena 11. februára 2017