Pro Dive Chorvátsko 
 

 

Batéria DPV

                                                                                                                   Pridané 28.5.2017

 

 

Baterky sú zariadenia ktoré ukladajú elektrickú energiu. Existujú rôzne typy ktoré rozlišujeme na základe zloženia. Dnes je sa v DPV používa jeden z 3 typov batérii. Každá ma svoje výhody aj obmedzenia. Preto je nutné výberu batérie venovať zvýšenú pozornosť. Existuje niekoľko merateľných vlastností batérie ktoré by sme mali poznať. To sú

  • Kapacita batérie
  • Energetická hustota (kapacita na KG)
  • Životnosť batérie v nabíjacích cykloch
  • Strata kapacity pri skladovaním
  • Ako ich skladovať

Ako sú teda na tom jednotlivé druhy batérii ?

 

Olovené akumulátory (Lead-Acid)

Najstaršia technológia. Používajú sa takzvané bez údržbové oloveno gélové trakčné batérie. Nie sú to tie isté ktoré mame v aute, ale podobajú sa. Takzvané štartovacie batérie ktoré máme v aute dávajú veľký prúd na krátku dobu a nie sú navrhnuté na hlboké vybitie. Trakčné batérie oproti tomu sú stavané na dlhodobý odber. Strata kapacity pri skladovaní je okolo 4% za mesiac. Ich energetická je pomerne nízka čo značí vysokú hmotnosť.
Medzi ich výhody patrí:

  • nízka nákupná cena.
  • Spoľahlivosť (140 rokov vývoja sa musí prejaviť)
  • Odolnosť
  • Recyklovateľnosť ( olovené batérie sú najrecyklovanejší produkt na svete, až 95% sa recykluje)
  • Možnosť leteckého transportu
  • Nemajú pamäťový efekt

Na druhú stranu sú:

  • Majú krátku životnosť, typicky 200-500 nabíjacích cyklov
  • Musia sa skladovať nabité
  • Pri hlbokom vybití dochádza k trvalému zníženiu kapacity.
  • Môže dôjsť k prehriatiu pri nabíjaní.

Skladovanie

Batéria sa skladuje plne nabitá. Pravidelným meraním zisťujeme stav a v prípade poklesu pod 70% kapacity opätovne nabíjame. Neodporúča sa skladovať viac ako 2 roky.


Nikel-Metal Hydride (NiMH) batéria

Vyvinuté boli v 70 rokoch a na trh boli uvedené v roku 1989. Sú používané v satelitnej technike. Tato technológia sa presadila hlavne do bežnej elektroniky a nahradila NiCd batérie ktoré boli toxické. Strata kapacity môže po prvom dni dosiahnuť okolo 20% následne sa stabilizuje medzi 0.5 a 4 % za deň. Celkovo môže strata spôsobená samovybitím dosiahnuť za mesiac okolo 30% kapacity. Majú dobrú energetickú hustotu.

Výhody:

  • Sú ekologickejšie ako olovené batérie
  • Odolné
  • Možnosť leteckého transport
  • Vyššia kapacita oproti oloveným akumulátorom
  • Malý pamäťový efekt
  • Je možné ich rýchlo nabíjať

Nevýhody:

  • Vyššia cena
  • Potrebujú ochranu proti vybitiu ktoré ich môže zničiť, takzvaný Cut-off
  • Najväčšie samovybýjanie s pomedzi uvedených batérii.

Skladovanie

Batéria sa skladuje nabitá na približne 40%. Je možné skladovať šesť rokov.


Lítiové batérie (Li-Ion)

Patria k novým batériám. Batérie sa vlastné skladajú z jednotlivých článkov spojených do jedného celku, ktorých nabíjanie a vybíjanie riadi elektronika. Dnes existujú v dvoch verziách Litium-Ion a Litium-Ion Polymér (Li-Pol) pričom posledná menovaná je ešte stále v viac menej v experimentálnom štádiu a tým nie úplne vhodná na použitie v PDV. Sú ekologické  a majú vysokú energetickú hustotu. Strata kapacity na mesiac je cca 10%.Vyznačujú sa:

  • Najlepším pomerom hmotnosť-kapacita
  • Nižším skladovacím vybitím.
  • Nemajú pamäťový efekt
  • Je možné ich rýchlo nabíjať

Na druhú stranu sú:

  • Drahé
  • Potrebujú elektroniku
  • Majú obmedzenia pri leteckom transporte

Skladovanie

Batéria sa skladuje nabitá na približne 40%. Je možné skladovať 10 rokov.
Pomaly sa v DPV presadzujú Li-Ion batérie ktoré vynikajú svojom kapacitou v porovnaní s staršími typmi batérii. Ich hlavnou nevýhodou je cena ktorá je niekedy č krát väčšia ako NiMH alebo 10 krát väčšia oproti Lead-Acid. Tak isto ich nie je možné transportovať lietadlom.

Ak hľadáte lacnú a spoľahlivú bez údržbovú batériu na 60 minútové ponory je olovená tou správnou voľbou. Pokiaľ potrebujete svoje DPV na ceste do Egypta ale chcete aspoň 2 ponory denne NiMH je vhodná pre vás. Ale ak hľadáte výkon bez kompromisu rozhodne Li-Ion batéria. Výrobcovia si uvedomujú obmedzenia v doprave Li-Ion batérií preto často ponúkajú možnosť dokúpiť k DPV i NiMH batériu ako cestovnú.

 

 

Tomáš Kiss

Inštruktor rekreačného aj technického potápania. Absolvent kurzov v rôznych výcvikových systémoch (PADI, SDI, TDI, GUE...). Školiteľ, servisný technik, organizátor a propagátor potápania s podvodnými skútrami, za čo si na Slovensku vyslúžil prezývku "Mr. DPV".

Napíš autorovi

 

 

© 2010 - Všetky práva vyhradené
Posledná zmena 11. februára 2017